lördag 14 augusti 2010

Tour de Källslätt

Björn på Running Wild pitchade en idé igår. Hör här. 20km. Källslätt. Lördag. 10.30. Peter. Klas. Björn. Johan. Redan här borde man ju kunnat anat vilken jävla dum idé det här var.

Skickar ett SMS till Johan och frågar om han ska med, men han kom med någon otydlig förklaring att han jobbar i helgen. Men jag, Klas och Björn dyker upp i Stångtjärn på lördagsmorgonen med ett glatt humör och fokusering i blicken. Björn vill ha med en vattenflaska, men jag och Klas tyckte det lät som en rätt dum idé.

Jag hänger med Klas och Björn i cirka 1,5km innan jag bestämmer mig för att lägga mig ett par kilometer bakom och se till att alla kommer säkert i mål. Första fem kilometrarna höll jag ett, i mitt mått, hyfsat tempo när jag ser både Klas och Björn står och stampar med fötterna och ivrigt pekar på klockorna och suckar. Nu är det ju så att jag njuter av min löpning och vill att den ska vara så länge som möjligt.

Hänger med dem i cirka 25 meter innan dom försvinner över krönet. Nästa 5 var riktigt tunga, en helvetes massa myrar med murkna trästockar som skulle likna någon typ av bro över första myren. Tror jag lyckades trampa sönder 90% av alla "broar" på sträckan. Var även nära att bryta ryggen när jag genar genom skogen i en nedförsbacke med våta träbroar.

Troligtvis har Klas och Björn redan hunnit till Källslätten nu och står där och stampar igen. Men det visar sig att jag är först till Källslätten, vissa säger att det är rå talang andra kanske tycker att deras de-tour på 2km hade något med saken att göra, men jag vet inte jag.

När vi väl är i halvvägs stannar vi till vid en brunn i Källslätten och dricker lite vatten, sen är vi vilse. Vi kan inte hitta spåret, det finns inga märkningar alls vart spåret tar vid igen utan det slutade tvärt när vi kom dit.

Vet inte riktigt hur länge vi var där, men det måste ha vart minst 30 minuter letandes efter spåret när Klas lyckas hitta en märkning ungefär 500m in i en skog och vi kan fortsätta vår väg mot Stångtjärn igen.

Jag känner mig i helt okey form här och trodde att det skulle bli en piss i Nilen att springa 10km till. Det sket sig ju duktigt. Efter 13km börjar kroppen påpeka vilken jävla idiot jag är, totalt uttorkad, 7km till närmsta vatten, ben som knappt kan lyftas 0,5cm över marken. Ja, jag vet att jag är en idiot. Men i det här fallet skyller jag helt på Björn.

Att 7 kilometer kan vara så långa! Det tog fan i mig aldrig slut. Man sprang och sprang och snitthastigheten var väl i klass med en död 112-åring. Vatten kanske inte hade varit en sån dum idé iallafall. Vädret hjälpte ju inte till heller, när vi började var det helt mulet och efter 13 km vart det 30 grader varmt och strålande solsken.

Murphys jävla lag.

Var ner halvägs i varje tillstymmelse till vattendrag för att få fukta tungan bara lite innan man kände gubbpungsdoften från varenda jävla ställe. När det var 3-4 kilometer kvar så fanns det inge saliv i käften kvar, försökte man spotta fick man sand i ögonen. Nu handlade det om överlevnad.

Ställde mig på alla fyra och kröp in till närmsta blåbärshav och festade loss. Det smakade gudomligt vill jag lova. Världens godaste bär. Här tänkte jag att nu lär dom andra kommit till Stångtjärn och anordnat en skallgångskjedja för att hitta min märgade kropp liggadens i en blåbärsbuske och frossa.

Men hör och häpna, när jag med tunga steg tar mig upp mot sista 3 kilometrarna hör jag Klas ropa - "Peeeeeter! Vad har vi gjort!?!?". Med tom blick säger jag knappt något, bara väser ut mitt hat mot Björn.

Dem hade tagit ännu en de-tour och snackat med en enduroförare och leechat vatten från honom medans jag hade kämpat för min överlevnad i blåbärsbusken.

De sista två kilometrarna grät jag inombords. Jag försökte springa, men jag fick stanna efter 10 meter och tycka synd om mig själv. Efter många om och men står jag nu där vid min bil, jag slänger mig in biljäveln och letar på min vattenflaska och trycker ner den i halsen och pressar ner så mycket vatten som möjligt.

Slutar iallafall på en finfin tid på 3 timmar och 34 jävla minuter. Jag gråter mig till sömns ikväll.

Backträning imorrn någon?

2 kommentarer:

  1. Som sagt, jag är stolt över dig. Du visade prov både på en gryende form och en överlevnadsförmåga utöver det vanliga. Du la dig inte ner för att invänta döden som de flesta hade gjort - nej, istället hämtade du kraft ur naturens eget skafferi. Beundransvärt! /B

    SvaraRadera
  2. Bear Grylls, släng dig i väggen!/ K

    SvaraRadera