söndag 20 december 2009

Herrejävlar..

Fyfan. Första skidhelgen är avklarad. Fyyyyfaaab. Jag är seriöst döende, och då har vi bara åkt cirkus 6-7km på 3 olika pass. Ser verkligen fram emot när vi ska plöja 90km på ett pass.

Lördag

Gårdagen med mitt fina tejpvalla var finemang, förutom att det var -17 grader och man frös pläpen av sig. Bra glid, lite sämre fäste, men överlag gick det bra. Vi skidade 2 varv runt Lugnets finfina bana, så 1.4km. Här insåg vi ju att det här kommer gå käpprätt och att vi lär ut och skida som de två sär vi är.

Söndag
Tillbaka i spåret runt 11 snåret och skidade 4 varv, dubblering mot gårdagen, helt fantastiskt! Mitt fäste var dock inte helt okej idag heller och min bror som experimenterat under kvällen/natten med sin valla och uppnått ett prima resultat erbjuder sig att valla mina skidor inför kvällspasset.

I nedförsbackarna går det ju rätt fort då vi har tyngdlagen på vår sida, och den syn man får se när min bror som har en liten femåring framför sig i spår som knappt kommer fram i backen, dundrar i full fart, får panik i o med att han kommer krossa det stackars barnet, försöker bromsa med stavarna framför sig, och sedan kravlar sig ur spår och fösöker hålla balansen nedför backen var fantastisk.

Efter vårt morgonpass var det dags för teori, man kan ju tycka att vi borde ha gjort det först, men men... iaf så fanns det ett avsnitt där om hur man ska göra när man kommer i en backe och har någon framför sig som man måste passera. Instruktören påpekade väldigt noga att man INTE skulle försöka bromsa med stavarna. Där hör du ditt jävla pulver.

Vi lyckades även få med oss Johan på vårt lilla teoripass. Han kom med någon värdelös bortförklaring, åt min mat, sedan skjutsade jag upp han och hjälpte han shoppa lite snygga kläder. Nu ser vi alla likadana ut, nog för att jag är snäppet snyggare än de andra, men överlag ser vi lika ut.

Kvällspasset då. Jodå, man har ju redan gjort sig ett namn på Lugnet. Vi äntrar arenan när någon som uppenbarligen har sett vår talang i spåret vill snacka lite med nya bröderna Aukland.

Åkningen då, jo, fästet var ju iaf bättre idag. Jag hade utan problem bestigit Mount Everest med det fästet. Efter uppförsbacken och den sedvanliga hjärt&lung räddningen börjar man ta fart för att bränna ner för backen. Tvärnit. Bryter röven av mig. 4 meter snö under skidorna. Mobilen flyger all väg. Cpt står bakom mig och gapflabbar. Resterande skidåkare ser med häpnad på när jag försöker resa mig. Smidig som man är går det givetvis inte, så man ligger ju där å kravlar med 2 skidor och ser ut som ett praktmongo. Tack bror.

Vi ska försöka åka två pass imorgon oxå, och sedan hålla två pass om dagen. Om jag lever imorgon dvs.

2 kommentarer:

  1. Hahaha Fantastiskt! =) / Jernberg

    SvaraRadera
  2. Ut i spåren! Varsitt SUV-däck i släp. Nu! Mera! Krutov! Larionov! Makarov! Fetisov! Kasatanov! / Er sovjetiske tränare

    SvaraRadera