tisdag 1 februari 2011

Helvetes klister

Hur i hela helvete ska man valla med klister, totalt jävla omöjligt. Smetade på en jävla massa universal skit men inte fan funka det inte! Till råge på allt så höll mina superglidvallade skidor att ta livet av mig ett antal gånger under kvällens pass. Jag undkom döden med nöd och näppe i första backen, jag vet helt ärligt inte hur jag lyckades parera det failet, men jag lyckades.

Sen den här förbannade uppförsbacken efter en kilometer, den är inte helt enkel utan något som helst fäste. Tar mig upp till slut i alla fall, fastnar lite i andra uppförsbacken då jag fortfarande inte har fäste. Det ska ju tilläggas att det är 98% is i spåren så det gick fort som fan. Det fick jag uppleva när det kom en sväng i nästa backe och jag tog en shortcut ut i skogen istället.

Lyckades fastna med skidjäveln under nånting därute så jag låg där som en klubbad säl och försökte komma loss. Lyckligtvis fanns det inga vittnen.

Kommer till slut till den här långa nedförsbacken där det står HÅLL VÄNSTER. Jo, tjena att det gick. Tur att det inte fanns någon stackare i det spåret ska jag säga, då hade teamets killcount stått på 1.

Bestämmer mig för att inte riskera livet något mer så jag åker fram och tillbaka på raksträckan mellan sjön och efter backjäveln i 10km. Tråkigt som fan, men man lär ju samla kilometer.

Efter dom kilometrarna tar jag mig motvilligt tillbaka till bilen då jag vet vad som väntar. Plogning, kramp i ljumskarna, ut i skogen för att stanna x4.

Har fått blåsor i högerhanden också, hur blir man av med sånt? Skall tilläggas att det har uppstått pga 16km stakning och inte pga att jag är singel.

2 kommentarer:

  1. Den här bloggen är för skön!

    Klistervallning:
    Lägg ett supertunt lager med grundklister eller ett klister som är för -10 grader eller kallare. Använder du ett vallajärn så går det att få det riktigt, riktigt tunt! Spara en liten klick av grunden längst back vid helen som du sedan ska stryka över det klister du ska åka på. Då får du inte lika mycket klister på bakre glidytan.
    Sedan väljer du åkklister. Med Rode Violett, Rode Rossa och Start Universial Wide kommer du långt!. Är det kallt så blanda violett med start univerisal 50/50 genom att lägga fiskbensmönster och varannan sträng. När det är runt nollan och lite blötare blandar du Rossa med Universialen på samma sätt. För att stryka ut det är det smidigt med en gasbrännare i någon form för att värma klistret. Finns bra på Claes Ohlsson som går på butan. Stryk sedan ut klistret så jämt som möjligt med tummen och avsluta med att dra över klicken med grundklister som du lämnade.
    När du ska ta bort klistret så lägg ut papper på skidan och värm med vallajärn eller dränk med vallaväck och låt stå. Sedan är det bara att dra bort papper och klister med en sickel. Tvätta bort resterna med vallaväck.

    Kör hårt!
    //Håkan

    SvaraRadera
  2. Härlig blogg!

    Skönt att kunna skylla blåsorna på skidåkningen eller hur...?

    /Johnny Boy

    SvaraRadera