måndag 28 februari 2011

Snabb resumé av gårdagen

Det var tidig väckning och avfärd mot Sälen. Frukost intogs och utedasset utnyttjades. Så långt så väl. I bilen insåg vi att fläkten slutat att fungera, så värmen var lite dålig och rutorna immade igen. Men gossarna såg fokuserade ut, helt klart.

Jag släppte av dom på parkeringen i Sälen och sov sen 1½ timme sittandes, jag frös som en lortig hund när jag vaknade. Fortfarande ingen fläkt och värme. Så jag tog det taktiska beslutet att köra till Evertsberg och sätta mig i bygdegården där. Sms rapporterna trillade in och det såg bra ut, mina förhoppningar steg medans jag drog i mig omänskliga mängder kaffe.

Fick även se Northug vinna guld på en jävligt dassig projektor. Men det var ett gott omen tyckte jag.

Johan gled in i Evertsberg, såg rätt pigg ut faktiskt. Kändes som att det här blir en bra dag. Väntar en halvtimme till lite drygt och ser brorsan komma in och tycka lite blåbärsoppa. Han kommer fram och delger att han inte pallar mer. Jag försökte peppa lite, men han var slut.

Väldigt gott kämpat ändå tycker jag.

Men nu var det stekta baconet på rymmen. För att behålla nån jävla heder så kände jag att vi måste få Johan i mål. Så jag åkte ner till Oxberg för att peppa honom där. Han fick nya vantar och mössa, samt att jag isade av hans skidor medans han la en intressant ljudkuliss över oxberg från bajamajan.

I Hökberg jagade jag på honom ytterligare , att han inte fick åka med i bilen till Falun om han bröt var ett argument som bet. Ytterligare torra handskar hjälpte också till lite.

Eldrig var inte så mycket att säga om, han mest glodde hatiskt utan att säga så mycket och bara skidade vidare. Härifrån var det väl bara att glida in i mål? Men tanken gnagde ju där i bakhuvudet, att man skulle tvingas se Johan passera mållinjen sittandes skamsen bakpå en skoter.

Så väntan på läktaren var aningen nervös, men vi hade inget att oroa oss för, snart ser vi ett is-fyllt skägg komma skidandes på upploppet till publikens vida jubel. Eller ja, jag och brorsan klappade lite och sa "Bra Johan".

Mycket starkt av Johan och vi är fruktansvärt glada att han klarade det.

Vi (jag) har lite planer för att uppmärksama stordådet.

Sen hoppas vi på en detaljerad rapport från Johan om bragdloppet.

1 kommentar: