fredag 7 januari 2011

I Norge kan ingen höra dig skrika

Nu är vi då på plats äran och hjältarnas land, Norge närmare bestämt. Vi kom upp i går kväll efter att ha åkt bakom plogbilar i 30 km/h halva vägen. Det första vi såg var 50 cm snö på uppfarten, så det var skarpt läge direkt, bara ut och skotta bort skiten.


I dag skulle vi i alla fall upp tidigt och åka en långvända i vackra Trysil.


Klockan 12.00 var vi på väg ut.


Helt fantastiskt dag, solen sken, -8 och perfekta spår. Brorsan och Johan tyckte att jag åkte sakta, men jag försökte förklara att en sån här dag måste man njuta, inte hetsa. Det hade alltså ingenting med att jag är otränad att göra. Absolut inte.


Det gick i alla fall ganska bra, vi åkte en slinga som gick uppåt i ungefär 15 mil för att sedan vända tillbaks ner. Vi har tidigare haft lite problem med just nedåt. Ingen skillnad nu. Brorsans GPS visade maxhastighet på runt 40 km/h ned för den backen.

3 idioter + vingliga skidor + 40 km/h är ett recept på katastrof.

Brorsan och Johan drog i väg nedför backen, och jag åkte ut sist. Det gick vansinnigt fort och jag fick framvikt och kände att skidorna försvann rakt bakåt. Så jag slog huvudet rätt i backen och bromsade upp all hastighet med ansiktet. Jag var nästan säker på att jag skulle tuppa av när jag låg där och det bara blixtrade framför ögonen. Men jag lyckades samla ihop sakerna som låg utspridda, glasögonen, mössan och stoltheten.


Efter att ha hämtat mig börjar jag sakta ta mig ned för resten av backen. Där hittar jag min bror i en blöt hög med sina skidor 15 meter lägre fram. Han har gjort ungefär samma sak som jag, men bromsat med axeln i stället.


Mycket dumt att bromsa med en viktig kroppsdel.


Eftersom brorsan inte kan använda axeln längre så vänder vi hemåt, brorsan stakandes med en arm. Johan då? Uppenbarligen har han inga skrupler över att lämna fallna kamrater ute i skogen, han bara skrattade åt oss och skidade i väg, det var det sista vi såg av honom innan bilen.


Så nu sitter vi i stugan lite lagom sargade och ska laga nån form av mat.


Jag bjuder på två bilder från den fina turen:




1 kommentar: